18 września 2014

Muzyka a samopoczucie

"Dziś możemy dotknąć się naszymi pustymi duszami. Obnażyć swe oszustwa i nasze wypalone sumienia..." (TSA)

Czy to nie jest tak, że muzyka "projektuje" nasz nastrój? Myślałaś kiedyś nad tym, co odczuwasz, gdy słuchasz poszczególnych piosenek? Nie? 

"Idąc cmentarną aleją szukam ciebie, mój przyjacielu..." (TSA)

W zależności od tekstu piosenki, uczucie może być inne. Przecież całkiem inaczej reagujesz na słowa u góry, a inaczej na muzykę rozrywkową, która w sumie teoretycznie przekazu większego nie ma. Czasem całkiem nieświadomie, gdy włączysz playlistę, nastrój zmienia ci się co piosenkę. Gdy jest to muzyka bardziej żywa, chcesz śpiewać, czy tańczyć, ale gdy zmienia się na spokojną, nie mówię, że smutną, tylko spokojną, przypominają ci się gorsze chwile, uspokajasz się i pojawia się smutek. Prawda? 

"Kochając i się złoszcząc znosisz to cierpliwie. Ja też cię bardzo kocham, tylko trochę autystycznie..." (Luxtorpeda)

W moim przypadku jest tak, że każda piosenka przywołuje jakieś wspomnienie, nawet wtedy, gdy się z nim nie wiąże. Piosenka "51 dla przyjaciół", z której pochodzą dwa pierwsze cytaty przypomina mi o stracie bardzo bliskiej mi osoby. "B.Y.O.B." - System of a Down, przypomina mi o najlepszych spacerach z przyjaciółką, z którą teraz się już nie będę widywać. "Świat się pomylił" Patrycji Markowskiej - wyjazd do Bułgarii, gdy byłam przerażona, bo poprzedni autokar, który jechał w to samo miejsce rozbił się...

"Tam na dnie został twój ślad i moja łza, bo świat się pomylił..." (P. Markowska)

Jak widać, każda piosenka może się łączyć z jakimś wspomnieniem. Spróbuj poszukać takich, które niosą dobre wspomnienia, ale też tych, które niosą smutniejsze. Czasem człowiek musi się wypłakać, a wtedy takie piosenki są naprawdę pomocne. Uwierzcie mi na słowo. Czasem przy piosence łza się w oku kręci. A czasem zaczynasz się cieszyć i nawet nie wiesz dlaczego. 

Macie jakieś swoje wspomnienia i piosenki do nich? Piszcie w komentarzach. Chętnie posłucham. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz