9 września 2014

Sposoby szybkiej nauki

Wiem, że nie jest to temat, który zachęci wszystkich do czytania, ale według mnie lepiej jest poznać parę metod, bo być może dzięki nim, zamiast spędzać na nauce trzy godziny, spędzisz trzydzieści minut? Przedstawię wam kilka metod, które znalazłam w baaardzo różnych miejscach, napiszę, które się sprawdzają w moim przypadku, a które jeszcze mam zamiar wypróbować. Na koniec umilę dzień rysunkami z ołówkowego tygodnia. Zapraszam do czytania :)


Zanim jeszcze zaczniesz się uczyć, przypomnij sobie o Motywacji. Znasz tą Panią? Nie? To musisz ją poznać i to koniecznie. Bez niej ani rusz. Nauka idzie o wiele szybciej, gdy masz odpowiednią motywację. Spróbuj sobie jeszcze wmówić np. "Lubię ... (wpisz przedmiot). Naprawdę bardzo(!) chcę się go uczyć i wiem, że mi się uda." Wydaje się to banalne, ale właśnie dzięki tej metodzie dostałam 5+ ze sprawdziany z fizyki w trzeciej klasie gimnazjum, gdzie poprzedni rok skończyłam z oceną 3 na świadectwie. Wiem, co mówię. 


I. Łańcuchowa metoda zapamiętywania. 

Weźmy sobie kilka słów kompletnie ze sobą niepowiązanych:

marchewka
zeszyt
kubek
okno
kosiarka

Mamy 5 słów. teraz układamy sobie o nich historię. Np. Gdy jadłam MARCHEWKĘ, spadła mi ona na ZESZYT, przez co KUBEK wypadł przez OKNO i trzasnął w KOSIARKĘ. 
Niby banalne, bezsensowne, ale tak jest łatwo zapamiętać. Na prawdę. Gdy znalazłam tę metodę, po dwóch tygodniach pamiętałam jeszcze ciąg dziesięciu słów, które były przykładem. 

Do czego może się to przydać? Przemówienia, referaty - zapamiętujesz słowa kluczowe, przez co nie musisz spoglądać na kartkę, by przypomnieć sobie, o czym masz mówić; wiersze - zapamiętujesz początek każdej linijki, a reszta przyjdzie automatycznie; wszelkiego typu listy. 

II. Technika rzymskiego pokoju.

Polega ona na wyobrażeniu sobie pustego pokoju, w którym może pojawić się wszystko. Wyjaśnię to na przykładzie, który znalazłam w internecie. 

Mamy do zapamiętania to:
a) wolność słowa i druku,
b) wolność zgromadzeń,
c) ochrona wolności osobistej... 

a) wyobraź sobie drzwi do szafy, otwierasz ją i widzisz tam człowieka i drukarkę... lub jeszcze lepiej, całą drukarnię! 
b) obracasz się, a za tobą jest wysoka wieża, na szczycie której jest tłum ludzi,
c) podchodzisz do drzwi, ale są zamknięte, by cię chronić, a gdy już je otworzysz, dadzą ci one wolność.

Im bardziej absurdalne pomysły tym łatwiej jest wszystko zapamiętać. 

Przyda ci się to na: wosie (prawa, obowiązki itp.), historii (np. przywileje), ale też na wielu innych przedmiotach.

III. Efektywne notowanie. 

W roku 1655 na terytorium Rzeczpospolitej wkroczyły wojska szwedzkie. Pretekstem do wojny stało się używanie przez Jana Kazimierza tytułu króla Szwecji. Wojska szwedzkie opanowały znaczna część Rzeczpospolitej, król schronił się na Śląsk. Postawa Szwedów(kontrybucje, rabunki) spowodowały wzrost nie zadowolenia społeczeństwa polskiego wynikiem czego było rozpoczęcie walki partyzanckiej przez samorzutnie tworzone oddziały wojskowe. Efektem tych walk było wycofanie się Szwedów z Rzeczpospolitej Wojna zakończyła się pokojem w Oliwie w roku 1660. (link)
Zajmiemy się przerobieniem tej notatki, na coś, co możemy zapamiętać w mniej niż 10 minut. 

1655 ---> Szwedzi wjechali do Polski
wojna ---> Jan Kazimierz ---> król Szwecji ---> schron na śląsku
postawa Szwedów ---> niezadowolenie Polaków, walki partyzanckie, oddziały wojskowe
1660 ---> wyjazd Szwedów ---> pokój w Oliwie ---> wynik walk partyzanckich

To jest tylko mój sposób. Tobie może udać się zapisać to krócej lub w inny sposób, ważne by wyłapać to, co ważne, a potem mówienie czy pisanie zdania to już nie problem. Można zapisywać to symbolami, na kolorowo, byleby rzucało się w oczy.  


Na koniec rysunki z tygodnia OŁÓWKOWEGO. 

Mój:

Wiem, że wykonanie jest kiepskie, ale czego się spodziewać z nocnego rysunku, który robiłam po 9 godzinach w szkole? Mniejsza o to. Ma on dla mnie inną wartość niż jakoś wykonania, ale w to nie będę się zagłębiać.

Wojtka:





Wojtek zaczął pierwszą klasę gimnazjum. Rysunkiem zajmuje się amatorsko. Jest w tym samoukiem, ale wychodzi mu to świetnie. Powodzenia w kolejnych tygodniach wyzwania!

Ten tydzień to KREDKI! :) zapraszam do udziału. 


Jeśli spodobał się wam wpis, dajcie znać w komentarzach. Znam jeszcze inne sposoby i chętnie się z wami nimi podzielę ;) 

4 komentarze:

  1. Wzruszyłem się ; c ta dziewczyna na koncu moja ma krzywe oko xd ./Otuś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to jej wydłub :) ładnie narysowałeś, czekam na rysunki kredkami :)

      Usuń
    2. Kup mi kredki < 3

      Usuń