23 maja 2015

Wolno, lecz pewnie


Kolejnym aspektem jogi, które omówimy jest jakoś, szybkość i wykonywanie ruchów oraz zalety, które to wszystko razem wzięte posiada. 


Tak naprawdę, w życiu nie powinno być w ogóle pośpiechu. Myślę, że spokojniejsze działania przynosiłyby lepsze efekty. Działanie i skupienie na nim oczywiście. Jednak wszyscy wiedzą, jak dzisiejszy świat pędzi przed siebie, więc spokój jest rzadko spotykany. Dlatego, ćwicząc jogę trzeba spowolnić swoje obroty i uspokoić się trochę. 

Zalety ćwiczenia jogi spokojnie i bez pośpiechu:
  • możliwość wsłuchania się w swoje ciało, w jego potrzeby oraz zauważenie każdej z nich;
  • bezpieczeństwo, które zyskujemy, ponieważ nasze ścięgna nie są aż tak bardzo naciągane, istnieje mniejsze ryzyko kontuzji;
  • spokój serca, czyli joga jest bezpieczna dla tych, którzy mają z nim problemu, ponieważ nie można dojść do przeciążenia serca;
  • o wiele szybciej się relaksujemy, czego nie da się zrobić, ćwicząc szybciej;
  • skupienie na oddechu, mamy czas na skupienie się na technice i jakości oddechu oraz wyrównaniu go i poprawieniu;
  • przez kontrolowanie oddechu zwiększamy wydolność płuc i porządnie je dotleniamy;
  • rozkładamy obciążenie na większą ilość mięśni.
Jak widać, zalet jest wiele. I nawet nie dla samego relaksu powinno się ćwiczyć jogę, ale i dla poprawy kondycji ciała. 

Jak ćwiczyć?
Ćwicz wolno, w swoim stałym tempie. Nie dostosowuj się do innych (ćwicząc w grupie), ponieważ każdy ma inne potrzeby, problemy i wymagania. Znajdź takie tempo, które odpowiada ci najbardziej. Zbadaj długość swojego oddechu, by go dostosować do wykonywanych ćwiczeń. 
Ważne jest też rozluźnienie. By dojść do relaksu trzeba się rozluźnić. Nie napinaj mięśni, nie doprowadzaj do przeprostu kończyn i trzymania ich całkiem sztywno. Daj sobie odrobinę luzu. 
Kontroluj swój oddech i pilnuj wszelkich zmian. Jeśli czujesz, że jest coraz gorszy, cięższy - odpocznij sobie lub przerwij zajęcia. Jeśli czujesz się znużony - przyśpiesz odrobinę lub zmień pozycję. 

Zadawaj sobie często pytanie: PO CO TEN POŚPIECH?
Jeśli nie masz czasu na dłuższe ćwiczenia - ćwicz tak samo wolno jak zawsze, ale krócej. Szybkość źle na ciebie wpłynie. 

Myślę, że każdy powinien mieć opracowaną swoją własną strategię ćwiczeń. Jeśli nie masz czasu na dłuższą sesję jogi - poćwicz pięć minut, ale swoim ustalonych wcześniej tempem. Tylko wtedy osiągniesz wszystkie zalety płynące z uprawiania jogi. 

4 komentarze:

  1. Ja nie mam cierpliwości do jogi :)
    Zostaję na dłużej ;*

    OdpowiedzUsuń
  2. ja powinnam się zacząć jogować... może mnie by to uspokoiło wewnętrznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. próbuj :) co jakis czas bedą się pojawiać tu wpisy o jodze, więc mozesz znaleźć coś dla siebie ;)

      Usuń