17 czerwca 2015

Joga: Joga Nidra (joga snu)



Joga Nidra to skuteczna technika relaksacyjna, nawet dla odpornych na rozluźnienie. Dobrze wykonana zabiera cię w krainę snu, lecz cały czas pozostajesz świadomy otaczającego świata. Chętnie używam tej techniki do zasypiania, szczególnie gdy mam problem z zaśnięciem. 


Zacznijmy od tego, jak można walczyć z bezsennością i co nam przeszkadza w procesie zasypiania:
  • świadomość, że trzeba zasnąć, bo jak się nie wyśpi, to będzie się kompletnie niewydajnym i zwariuje się;
  • stres przed nowym dniem/wydarzeniem (z nim można walczyć, zobacz tu:...);
  • przestań spoglądać co chwilę nie zegarek, ponieważ patrzenie na niego co minutę nie zmienia kompletnie nic, oprócz tego, że coraz bardziej się nakręcasz;
  • nie idź spać skłócony z nikim, ponieważ wtedy martwisz się, jak to wszystko będzie, czy ten ktoś nam wybaczy, lub ty jemu;
  • nie zmuszaj się do spania, ponieważ zdecydowanie lepiej położyć się o 1 w nocy i zasnąć niż położyć się o 22 i nie móc zasnąć do białego rana;
  • zmęcz się w dzień, wykonaj trochę aktywności fizycznych, chociażby jogę;
  • nie rób drzemek w ciągu dnia, ponieważ czasem po kilku minutach snu budzisz się wypoczęty, a potem można się dziwić, czemu nie możesz zasnąć wieczorem;
  • traktuj łóżko, jako miejsce snu, wtedy ciało się do tego przyzwyczai; jeśli w łóżku jesz, nie dziw się, że nie możesz spać, a tylko rośnie ci apetyt;
  • znajdź swój naturalny rytm i trzymaj się go; jeśli chodzisz spać codziennie o 22 - trzymaj się tego;
  • jeśli nie możesz spać, rób coś innego; po co męczyć się w łóżku godzinami?
Cel: odczuwanie poszczególnych części ciała w krótkim okresie czasu.

Na początku może być trudno, lecz gdy wkroczysz w tajniki będziesz mógł odczuwać nawet organy wewnętrzne. Jeszcze do tego nie doszłam, ale być może kiedyś mi się uda. 
Prawdopodobnie będziesz mógł także nauczyć się przez to wprowadzenia w świadomy sen. 

Przed rozpoczęciem praktyki musisz ustalić swój cel. Joga Nidra służy jako potężne narzędzie przeprogramowywania umysł. Ustal swój cel, ale pamiętaj o tym by był realistyczny i konkretny zarazem. 

Następnie, gdy już masz swój cel, połóż się płasko z rękami wyciągniętymi po bokach. Zamknij oczy. Powtórz sobie w głowie trzykrotnie wybrany zamiar. Wykonaj kilka oddechów (zasada wydech dwa razy dłuższy). Zacznij podążać po swoim ciele (prawa strona), jak niżej:

Uświadom sobie ciało jako całość, a następnie powtórz rotację dla lewej strony. Powtarzaj to kilka razy, w zależności od tego, jak bardzo jesteś zrelaksowany. Znów powtórz trzykrotnie swój zamiar. Powoli wracaj do mentalnej świadomości. 

6 komentarzy:

  1. ciekawa rzecz, ja właśnie skupiam się na odpowiednim oddychaniu z długim wydechem

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też staram się medytować, chcę to robić coraz cześciej. Znalazłam fajną aplikację na smartfona do medytacji, ktora motywuje cię do codziennej praktyki. Nazywa się Sattwa czy Sattva. Sprawdź sobie! :)

    OdpowiedzUsuń