1 lipca 2015

Joga:oddychanie

http://www.doradca-sportowy.pl/gfx/content/promowane-mini/polowki.p.jpg
Dla każdego z nas oddychanie jest czymś całkiem oczywistym. Nawet nie zwracamy na niego uwagi, a przecież to dzięki niemu żyjemy. W jodze oddech ma wielkie znaczenie. Dzięki niemu techniki relaksacyjne mają sens, a dobrze wykonywane wdechy i wydechy mogą uśmierzyć stres. Dlatego chcę dziś wam trochę opowiedzieć o prawidłowym (jogicznym) oddychaniu. 
Autorzy książki chcą, byśmy zadali sobie kilka pytań:
  • Czy mój oddech jest płytki? 
  • Czy często oddycham nieregularnie?
  • Czy często brakuje mi powietrza?
  • Czy oddychanie sprawia mi czasem trudności? 
  • Czy wstrzymuję oddech w stresujących sytuacjach? 
  • Czy generalnie oddycham za szybko? 
Jeśli odpowiedź na choć jedno pytanie jest twierdząca - nadajesz się do ćwiczeń jogicznego oddechu. 

Ćwiczenie 1. 

Na początek zaobserwuj swoje samopoczucie. Zarejestruj je dokładnie w pamięci. Usiądź na krześle i zamknij oczy. Wyobraź sobie łabędzia, albo ślimaka. Niech łabędź płynie spokojnie po jeziorze, a ślimak pełznie powoli do celu. Oddychaj przez nos. Wydłuż oddech do najdłuższego, jaki jest dla ciebie komfortowy i oddychaj tak jakieś 15-20 razy. Stopniowo wróć do normalnego oddechu. Z zamkniętymi oczami przemyśl, jak się czujesz i jaka jest różnica między aktualnym i poprzednim samopoczuciem. 


Zapewne czujesz się teraz o wiele lepiej. Myślę, że możesz też zauważyć prawdziwość powiedzenie "weź kilka głębokich wdechów i zrelaksuj się". Zapewne teraz to działa też na ciebie. 


Czy są jakieś korzyści z poprawnego oddychania? Pewnie, że tak:
  • przyspieszony metabolizm;
  • korzystanie z mięśni, które odpowiadają za prawidłową postawę - unikniesz zgarbienia w starszych latach;
  • poprawienie wydajność płuc;
  • wzmocnienie systemu immunologicznego;
  • zmniejszenie zdenerwowania i stresu.
Musisz tylko pamiętać, by praktykować takie oddychanie w czystym pomieszczenie - bez dymów, zanieczyszczeń oraz gdy nie masz problemów zdrowotnych z płucami. 

Do jogicznego oddychania zalecane jest używanie tylko nosa - nie ust. Jednakże jeśli masz zapchany nos lub inne problemy zdrowotne, także możesz praktykować. Ważne jest to, by przez większość czasu oddychać przez nos (ale nie zawsze! lepiej nie praktykować tego w trakcie pływania). 

Jogiczny oddech polega na wtłaczaniu powietrza zarówno do płuc jak i do brzucha. Składa się on z czterech etapów:
  1. wdech;
  2. retencja lub zatrzymanie po wdechu;
  3. wydech;
  4. retencja lub zatrzymanie po wydechu.
Ćwiczenie 2.

Oddech brzuszny. Połóż się płasko na macie i jedną rękę ułóż na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej. Staraj się oddychać tak, by poruszał się tylko brzuch, a klatka piersiowa została w bezruchu. Wykonaj 15-20 oddechów.

Ćwiczenie 3. 

Połóż się jak w 2. lecz tym razem napełniaj po kolei brzuch, dolną część klatki piersiowej i na koniec górną część. Wypuszczaj powietrze, rozluźniając mięśnie.  

W drugiej wersji tego ćwiczenia odwracamy kolejność. 


Spróbuj!

5 komentarzy:

  1. Może spróbuję w wolnym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Joga mnie zawsze kręciła ale nie jestem taka gibka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś wystarczająco gibka, żeby ćwiczyć jogę.
      Sedno jogi tkwi w dążeniu do... a nie w osiągnięciu czegoś.
      Nie trzeba być gibkim, żeby ćwiczyć jogę, ćwiczymy jogę, żeby stawać się coraz bardziej (m.in.) gibkimi, (skoncentrowanymi, zdrowszymi, spokojniejszymi...) nigdy nie osiągając swojego maksimum.

      Usuń
    2. MaLi ma rację ;) to co widzimy na zdjęciach to lata ćwiczeń :) ja nie potrafię dotknąć głową kolan jak siedzę, a co dopiero inne takie :) joga to nie tylko gibkość :) czytaj tę serię, to sama zobaczysz ;)

      Usuń