1 sierpnia 2015

Miasto '44


Pewnie znacie już ten film. Pewnie wiecie już, że jest także książka napisana na podstawie scenariusza do filmu. O filmie wiedziałam już bardzo dawno temu. Polecali mi go teściowie. Dlaczego mimo to nie obejrzałam go? Zapomniałam. Nie miałam ochoty. Nie miałam czasu. 


Książkę przeczytałam jako pierwszą. Jest bardzo ładnie wydana. Wyróżniające się pierwsze strony rozdziałów. Opowiadana przez różne osoby. Na początku nie mogłam połapać się w niektórych faktach, ale z czasem zrozumiałam wszystko, co trzeba. Oprócz tekstu możemy zobaczyć piękne zdjęcia, kadry z filmu. Wszystko doskonale się łączy, a emocje podczas czytania są bardzo różne. Towarzyszy nam zdumienie, radość, śmiech, rozpacz, nienawiść, zdziwienie, strach... 


Bohaterami są młodzi warszawiacy. Można zobaczyć tu osiemnasto- i dziewiętnastolatów. Są też starsi i wiele, wiele młodsi. Dlatego ta historia jest tak poruszająca. Dodatkowo - to wszystko wydarzyło się naprawdę. 

Akcja opowiada chwilę przez powstaniem z 1944 oraz czas trwania samego powstania. Wszystkie przyjaźnie, miłości, rodzinę... ale też wybuchy, strzelaniny i ciała leżące na ulicach.


Książka jest wstrząsająca. A film? W filmie treść jest taka sama. Do tego towarzyszy nam muzyka - między innymi "Dziwny jest ten świat" Czesława Niemena. Chwilami obraz zwalnia, nasila się muzyka. Taka jest różnica. 


Polecam tę książkę oraz film wszystkim Polakom. Wszystkim. 

4 komentarze:

  1. Jeszcze nie oglądałam, musze nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciężko go znaleźć w internecie niestety...

      Usuń
  2. Oglądałam w kinie ,smutny film ,płakałam co kilka minut ,ale obejrzałabym jeszcze raz :D

    OdpowiedzUsuń