13 czerwca 2016

Nauka języków obcych - jak się za to zabrać?


Od zawsze chciałam mówić w wielu językach. Nie dwóch. Ale pięciu, dziesięciu. Biegle. Bez potknięć. To było moje marzenie. I co się stało, że je porzuciłam? Gdzieś tam czułam, że tego nie da się zrobić. Że nie da się potem rozróżnić języków. Że nie będzie się dało ogarnąć tego wszystkiego. Ale zapomniałam, że są ludzie (chociażby Karol Wojtyła), którzy mówią wieloma językami. Więc ja też mogę. 


Nauka języków obcych nie jest łatwa, niezależnie od tego, jaki to będzie język. Umiem angielski w miarę biegle. Z niemieckim mam jeszcze problem, ale mam wielki plan, który - mam nadzieję - zrealizuję w te wakacje. Chciałabym umieć jeszcze włoski, hiszpański, francuski, może czeski. Wiele. 

Trzeba pamiętać, że taka nauka jest pracochłonna. I czasochłonna. Są ludzie, którzy opanowali języki w trzy miesiące i teraz mówią biegle. Jak to zrobili? Uczyli się godzinami. Dniami i nocami. Ale opanowali. 

My jednak nie chcemy poświęcać każdej sekundy na naukę języków obcych. Chcemy się ich nauczyć w przyjemny sposób. 

Stąd wzięły się moje sposoby, rady czy jak tam zwał. 

MOJE SPOSOBY NA JĘZYKI
(Które nie pochłaniają całego dnia)

  1. Znajdź motywację. To najważniejsze. Bez tego nie ma co zaczynać. Musisz mieć cel i motywację. Wiem po sobie, że z negatywnym nastawieniem języki nie wchodzą tak łatwo. Z pozytywnym zaś można góry przenosić. 
  2. Znajdź czas. I zaplanuj sobie. Na początek przeznacz 15 minut dziennie. To na tyle mało, by nie odczuć, że się uczysz i na tyle dużo, by coś zapamiętać. Wpisz sobie to do planu dnia i pamiętaj, by wieczorem móc odhaczyć ten punkt z listy. 
  3. Zainwestuj. Słowniki i repetytoria, ćwiczenia, podręczniki, rozmówki. Wszystko to jest dobre. Ale kosztuje. W ramach możliwości możesz kupić dobrą książkę (ja w swojej kolekcji posiadam ponad 10 książek do nauki języków). Jeśli jednak nie możesz, znajdź w internecie. Jest wiele stron, które pokazują gramatykę. Są strony, dzięki którym nauczysz się słownictwa. Wystarczy poszukać. Jeśli chcecie mogę zrobić listę takich stron. 
  4. Dziecinnie proste. Naukę angielskiego zaczęłam w wieku czterech lat.Dlaczego wchodziło to wszystko tak łatwo? Uczyłam się z piosenek dla dzieci, słowników z obrazkami. Słówek uczyłam się patrząc na przedmioty i w wieku około sześciu/siedmiu lat potrafiłam powiedzieć pięćdziesiąt słówek o każdym pomieszczeniu w domu. Dlatego warto opisywać sobie przedmioty, słuchać piosenek dla dzieci i przeglądać obrazkowe słowniki. 
  5. 3:1. Ucz się trzy razy więcej słownictwa od gramatyki. Jak ja to mówię: każdy cię zrozumie jak powiesz słówka w odpowiedniej kolejności. Nikt cię nie zrozumie, jeśli będziesz prowadził obcokrajowcowi wywody nad znaczeniem szyku podrzędnego w języku niemieckim po Polsku. 
  6. Gramatyka. Ucz się jej w taki sposób: najpierw zapoznaj się z teorią. Zrób kolorowe notatki. Przeczytaj i powtórz kilka razy, aż nie zapamiętasz. A potem rób ćwiczenia. Tak długo, aż sam nie poczujesz, że to umiesz. Oceniaj się, sprawdzaj postępy. Bądź surowy, ale nie do przesady. Doceniaj swoje osiągnięcia. 
  7. Słownictwo. Jest wiele metod. Możesz kupić/zrobić fiszki. Pisać sobie na kartce. Układać zdania. Pisać historyjki. Czytać ze słownika. Słuchać w jakiejś aplikacji. Powtarzać na głos. Metod jest wiele, naprawdę. 

Na razie mam tylko tyle metod. Być może wymyślę coś więcej. Chcecie więcej takich Językowych Postów? 

10 komentarzy:

  1. Ja muszę koniecznie podszkolić język :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja także ;) mam zamiar się uczyć czterech języków ;D

      Usuń
  2. Przydatny post, ja mam problem z zapamiętywaniem słówek ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi sięfajnie uczy z fiszek właśnie, musze w końcu się wziąć za ten angielski ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ooo super czekam na więcej postów w tym temacie :*

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepszym sposobem na naukę języka jest wyjazd do danego kraju, np. na kurs. Jednak nie każdy może pozwolić sobie na kurs językowy czy wakacje w Hiszpanii. Nie oznacza to jednak, że bez wyjazdu nie będziemy mogli się nauczyć tego pięknego języka.
    Wręcz przeciwnie.
    Sposobów na naukę jest jest wiele, każdy może wybrać najodpowiedniejszy dla siebie. Oto moje podpowiedzi: https://langusta.io/blog/8-sposobow-jak-uczyc-sie-jezyka-hiszpanskiego/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety, ale niewiele osób stać na takie wyjazdy :(

      Usuń