8 września 2016

Nauka języków obcych - jak sobie poradzić z tym w szkole? Moje 7 porad


Z własnej inicjatywy o wiele łatwiej jest się uczyć. Poświęcasz wtedy czas na to, na co chcesz. Wiedza wchodzi do głowy bardzo szybko, a nauka nie jest przykrym obowiązkiem tylko przyjemnością. A co zrobić, jeśli uczymy się w szkole - i jest to język, którego nie bardzo lubimy? W moim przypadku był to niemiecki... 


W gimnazjum języka niemieckiego szczerze nie znosiłam. Było to dla mnie największe zło na świecie. Nauczycielka także nie wzmacniała w nas chęci do nauki tego języka. Ale, ale... Napisałam, że to BYŁO największe zło. A teraz nie jest. 

Na podstawie własnego doświadczenia chciałabym wam pokazać, jak po pierwsze - polubić, a po drugie - uczyć się języków obcych w szkole. I nie traktować już tego jako przykry obowiązek. Proszę, nie podchodźcie do tego, jako do wpisu, który jest zupełnie wyimaginowany, bo wam się to i tak nie uda. Spróbujcie, a dopiero potem osądzajcie. 

JAK RADZIĆ SOBIE Z JĘZYKAMI OBCYMI W SZKOLE? 
(a przy tym je polubić i nie zwariować)

  1. Mantra. Nie. Tym razem nie będziemy ćwiczyć jogi (do czego was nakłaniam tak czy tak), ale będziemy szukać mantry, powtarzać ją i wierzyć w słowa, które wypowiadamy. Gdy dowiedziałam się, że będę miała 8 godzin języka niemieckiego tygodniowo - nie miałam wyjścia, musiałam go polubić. Powtarzałam sobie całe wakacje i pierwszy miesiąc szkoły, że naprawdę lubię ten język i jest w sumie całkiem ładny. Nie zadziałało od razu. Ale po czasie się do niego przyzwyczaiłam, a tego uczę się go z przyjemnością. 
  2. Nauczyciel. Może być bardzo fajny lub całkiem beznadziejny. Od tego także zależą nasze chęci do nauki. Jeśli masz fajnego nauczyciela - to super. Ja też mam. Ale miałam i tego złego. Dlatego szukałam pozytywów w jego działaniu oraz dobrych aspektów nauki języka. (Poprawka: mam nauczycielkę z pierwszej klasy - będzie ciężko!)
  3. Notatki. Staraj się je tak prowadzić, by były jak najładniejsze. Przyda się ładny zeszyt, kolorowe długopisy, ładne karteczki samoprzylepne. Dzięki temu z chęcią będziesz do nich zaglądać. Postaraj się także, żeby były dla ciebie w pełni zrozumiałe. 
  4. Słuchanie. Na lekcji. Nie mów, że nie będziesz słuchać, bo nic nie rozumiesz. Słuchaj - w końcu uda ci się rozumieć. 
  5. Udzielaj się. Nie ważne, że nie umiesz mówić. Zgłaszaj się do odpowiedzi i próbuj tego. Nie da się nauczyć języka obcego bez mówienia w nim. Inaczej, w sumie to się da, ale na co się za sama gramatyka i wypracowania? 
  6. Ćwicz. Rób wszystkie ćwiczenia ze szkoły i szukaj własnych - im więcej, tym lepiej. Pamiętaj, że dzięki nim nauczysz się, utrwalisz swoją wiedzę, przypomnisz sobie i powtórzysz. Same korzyści.
  7. Systematyczność. Każdego dnia poświęć chwilę na naukę. Nie zostawiaj sobie tego tylko na sprawdzian czy kartkówkę, bo nie dasz rady. Powtarzaj codziennie małe partie materiału, wtedy szybciej się nauczysz i nie poświęcisz na to zbyt dużej ilości czasu. 
Macie jeszcze jakieś rady? A jak wy się uczycie języka? 


4 komentarze:

  1. Ja zawsze bardzo lubiłam się uczyć języków obcych w szkole i nie miałam z tym żadnego problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poprzedni komentarz się chyba nie dodał :\Ze swojej strony mogę polecić strony takie jak np duolingo lub babadum. Duolingo przez to że każe nam wielokrotnie powtarzać wyrażenia skutecznie nas uczy i ciężko jest nie zapamiętać niektórych słów.;).Babadum jest przyjemną grą na słownictwo od której ciężko się oderwać! Co dalej.. notowanie słówek i robienie z nich fiszek, można potem układać z nimi śmieszne zdania lub całe historyjki( jesli coś wywołuje emocje łatwiej to zapamiętać,dowiedzione naukowo!) Dalej mamy kontakt z językiem czyli oglądanie filmów,słuchanie radia i piosenek. Bardzo dobrze można nauczyć się intonacji i wymowy słów. Wspomniałaś także o robieniu kolorowych notatek co też jest bardzo ważne zwłaszcza dla wzrokowcow ,do tego wygląda ładnie i aż chce się uczyć ;) rysunki też mogą pomóc w zapamiętywaniu . Uch, ale się rozpisałam :p jak cos mi się jeszcze przypomni to dopiszę. Btw trafiłeś w samo sedno z systematycznością! Często powtarzasz- rzadko zapominasz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie znałam tych stron, ale chętnie sobie je wypróbuję;) dziękuję za tak długi i rzeczowy komentarz ;)

      Usuń