13 października 2016

Błonnik w diecie


Kiedyś na błonnik był wielki BUM. Słychać o nim wyło wszędzie. A teraz? W sumie to nie wiem sama, ale wydaje mi się, że ta cała moda się uspokoiła i przerzuciła na gluten. A raczej jego brak. Ale dziś nie o tym. Tym razem porozmawiamy o błonniku i jego dobrych oraz złych stronach. 


Na początek powiem wam, czym jest w ogóle błonnik. Otóż jest to włókno pokarmowe pochodzenia roślinnego nietrawione przez organizm ludzki. Ale chwila, chwila. Skoro nie jest trawiony przez nasz organizm, to po co go spożywać? Otóż, błonnik pęcznieje, co składnia jelita do większej pracy i wydalania zbędnych substancji z organizmu. Jego dzienne spożycie powinno wynosić około 20-40 g. 

W czym znajdziemy duże pokłady błonnika? 
  • w owocach i warzywach
  • w produktach zbożowych
  • w ryżu
  • w nasionach roślin strączkowych
  • w otrębach
  • w pieczywie razowym
  • w formie suchej - można dodać do posiłku
Zalety błonnika są z pewnością bardzo korzystne. Pomaga on przy biegunkach, zapobiega zaparciom, wspomaga odchudzanie, zapobiega miażdżycy i obniża poziom cholesterolu, reguluje poziom glukozy, pomaga eliminować toksyny z organizmu, chroni przed próchnicą, pobudza ukrwienie jelit, wpływa na stan mikroflory jelitowej, dodaje sytości, poprawia perystaltykę jelit i pobudza wytwarzanie soków trawiennych. Jak widać korzyści jest naprawdę wiele. 

Ale każdy produkt ma także swoje wady, a w tym przypadku niekorzystny wpływ na organizm. Błonnik ogranicza wchłanianie składników mineralnych, co nie jest aż tak pożądane. Nadmierne spożycie może powodować wzdęcia, bóle brzucha i biegunki. 

Na koniec powiem wam, w jakich produktach ile jest błonnika, byśmy razem wiedzieli, co należy dodać do naszej diety. Podana waga błonnika będzie w gramach na 100 gram produktu:
  • ryż brązowy 8,7
  • ryż biały 2,5
  • kasza gryczana 5,9
  • ziemniaki 1,5
  • śliwki 1,6
  • pomarańcze 1,9
  • jabłko 2,0
  • maliny 6,7
  • jeżyny 7,3
  • suszone śliwki 16,1
  • migdały 12,1
  • otręby pszenne 42,4
  • fasola biała 15,7
  • ryż z jabłkami 12,4
To ja się zabieram do planowania diety :)

4 komentarze: