8 października 2016

Dieta: węglowodany, białka, tłuszcze



Przychodzę do was dziś z postem na temat diety - pisałam o tym w poniedziałek w ramach wyzwania. Trochę czasu minęło, a ja dopiero teraz mam czas, by podjąć ten temat bardziej, dlatego opiszę wam dokładnie co i jak. Dzięki temu będziemy mogli wziąć się porządnie za pierwszy krok wyzwania. 



WĘGLOWODANY

Jak wiadomo, węglowodany są niezbędnym składnikiem w naszej diecie. 1 gram węglowodanów to 4 kcal. To węglowodany (obok tłuszczów) głównie dają nam energię. Są one magazynowane w organizmie w niewielkich ilościach (ok. 400 g). 

Spożywane w nadmiarze są przerabiane na tłuszcze i w ten sposób powodują otyłość u ludzi. 

Węglowodany powinny stanowić około 50-55% dziennej diety. 

Dzielą się one na cukry proste oraz złożone (np. glukoza, laktoza). 

Cukry proste znajdują się w: 
  • słodyczach
  • jasnym pieczywie
  • owocach
  • warzywach (niektórych)
  • cukrze
  • produktach mlecznych.
Węglowodany złożone występują w: 
  • pełnych ziarnach
  • warzywach (np. strączkowych).
BIAŁKA

Białko jest głównym budulcem całego ludzkiego organizmu, przez co można rozumieć, że jest bardzo ważnym składnikiem w naszej diecie. 

Mimo to, białko spożywane w nadmiarze może szkodzić. Wywołuje to takie objawy jak: podwyższony cholesterol, obciążenie nerek, (białko pochodzenia zwierzęcego) bezsenność, nerwowość, wzrost ciśnienia, choroby serca. 

Niedobór białka za to powoduje: zahamowanie wzrostu i rozwoju, pogorszenie odporności. 

Powinno być ono spożywane w stosunku do węglowodanów 1:4. Czyli cztery razy mniej białka niż węglowodanów. 

Znajduje się ono w:
  • mięsie
  • rybach
  • jajach
  • mleku i przetworach mlecznych
  • soi
  • roślinach strączkowych
  • orzechach
  • ziarnach.
TŁUSZCZE

Tłuszcze stanowią również ważną rolę - dostarczają energii. Powinny one stanowić około 35% dziennej diety. NNKT powinny stanowić około 3%. Ale jak wiadomo, mogą mieć i pozytywne i negatywne działanie. 

Spożywane w nadmiarze powodują: choroby układu krążenia, otyłość. 

Niedobór NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) powoduje: zahamowanie wzrostu, zmiany skórne, stany zapalne skóry, wypadanie włosów, spadek odporności i napięcia mięśnia sercowego, kruchość naczyń krwionośnych. 

Nasycone kwasy tłuszczowe (w fast-foodach, tłuszczach smażalniczych, pieczywie cukierniczym, słodyczach) powodują poważne choroby (nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego).  

NNKT znajdują się w:
  • olejach
  • orzechach
  • maśle
  • oliwie.
Myślę, że teraz będzie troszkę łatwiej kontrolować dietę. 

8 komentarzy:

  1. Ja muszę koniecznie wprowadzić do swojej diety więcej posiłków bogatych w NNKT :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny i przydatny wpis, ja się staram trzymac diety jednak róznie to bywa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja staram się wprowadzać nawyki żywieniowe a nie całą dietę ;)

      Usuń
  3. Bardzo przydatne wiadomości. O dziwo, nie każdy to wie, choć to przecież podstawy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U biegaczy jest trochę inaczej. Wg Gallowaya powinni zażywać dziennie 55-65% węglowodanów, w tygodniu przed zawodami powyżej 21 km nawet i 65-75% węgli, warto o tym wspomnieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie biegam, dlatego nie pisałam o tym ;)

      Usuń