11 listopada 2016

Organizacja - jak mieć czas na to, co się bardzo lubi


Ostatnio sporo robię. Szkoła, dom, praca i druga praca. Nie pochłaniają mi ona całego wolnego czasu, ale sprawiają, że mam mniej czasu na wszystko inne. Chciałabym pogodzić wszystko razem, a do tego mieć jakieś życie towarzyskie. Da się? Nie wiem, ale mam kilka pomysłów. 


Chciałabym w życiu robić wiele. Mam swoje plany, pomysły i pasje. Dlatego chciałabym, żeby doba była dłuższa. A skoro nie może się ona dostosować do mnie - muszę ja do niej. 

Nie myślałam, że przyjdzie taki czas, w którym pomyślę, że pisanie bloga to wcale nie taki dobry pomysł. Dziś, dokładnie chwilę temu stwierdziłam, że opuszczę to miejsce. Ale kilka sekund później stwierdziłam, że lubię to miejsce, lubię was i cieszę się, że mogę dla was pisać. Pisanie sprawia mi wielką przyjemność, więc dlaczego mam je porzucić? Nie lepiej porzucić coś, na czym mi wcale nie zależy? No właśnie :)

JAK MIEĆ CZAS NA TO, CO SIĘ KOCHA?

  1. Przemyśl, co lubisz robić, czego nie lubisz i bez czego świat wcale się na zawali, a twoje życie będzie lepsze. Nie chodzi mi tu o porzucenie szkoły, bo jej nie lubimy. Od tego świat może się zawalić. Mam raczej na myśli przemyślenie, czy wszystko co robimy w czasie tak zwanym wolnym, sprawia nam przyjemność i prowadzi do osiągnięcia naszych celów. Chodzisz na zajęcia popołudniami, ale nie rozwijają cię one albo po prostu ich nie lubisz? Zrezygnuj z nich, a w to miejsce zacznij robić coś, co kochasz i czym naprawdę się interesujesz. Sprawdź swoją listę celów i marzeń. 
  2. Ułóż plan dnia - bez godzin, wypisz tylko, co musisz danego dnia zrobić. Czasem mamy naprawdę wiele do zrobienia. Lista, którą masz zrobić w tym punkcie, może ciągnąć się w nieskończoność. I dobrze. Pisz, przelej na papier wszystko. 
  3. Przeanalizuj dokładnie każdy punkt z listy. Czy jakieś zadanie da się oddelegować? Codziennie gotujesz obiad, ale może raz zrobi to twój mąż? Szukaj takich zadań, których nie musisz robić ty, a które spokojnie ktoś zrobi za ciebie. Zaznacz je w jakiś sposób. Następnie przemyśl, co musisz zrobić. Wymienić rybkom wodę, zaprowadzić i odebrać dziecko z przedszkola? Szukaj takich rzeczy, których nie ważne czy chcesz, czy nie chcesz - i tak musisz zrobić. Gdy zostaną ci inne - analizuj każde osobno i wpisuj punkty od 1 to 10 w zależności o tego, jak ważne jest to dla ciebie. 
  4. Ułóż nowy plan dnia z uwzględnieniem analizy z punktu trzeciego. Teraz przyszła pora na ułożenie w odpowiedniej kolejności wszystkiego. Jeśli coś ma wyznaczoną godzinę - zapisz to. Jeśli coś ma określony czas - zapisz ten czas przy zadaniu. Następnie wypisz wszystkie twoje punkty z listy, które musisz zrobić. Pod nim to co dla ciebie najważniejsze - teraz jak będziesz czytać listę, wszystko będzie uporządkowane (do góry 10 punktów, na dole 1 punkt). Na samym dole zapisz to, co oddelegowałaś. To też trzeba kontrolować!
  5. Ustal sobie ramy czasowe. Weź sobie karteczkę i zapisz na niej nagłówek - np. 2 godziny. Zapisz to, co jesteś w stanie w tym czasie zrobić. Jeśli coś zapiszesz w ten sposób, większe jest prawdopodobieństwo, że nie odłożysz tego w czasie. 
  6. Czas na to, co kochasz. Masz wszystko uporządkowane, a dzień idealnie zaplanowany. Teraz bez problemu znajdziesz czas na to, co bardzo lubisz robić. 
A wy jakie macie na to sposoby? 


4 komentarze:

  1. Niektórym pomaga posegregowanie zadań na 4 kategorie:
    1. Pilne ważne
    2. Niepilne ważne
    3. Nieważne pilne
    4. Niepilne nieważne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. próbowałam, ale nie bardzo mi to pasuje ;)

      Usuń
  2. Ja też stosuję metodę 'karteczkową'! :) Piszę wszystko, co muszę zrobić w tym dniu i później przyczepiam ją na tablicy. To wielka ulga gdy wiesz, że wszystko masz już odhaczone i masz teraz czas na swoje przyjemności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja zakreślam krateczki :D ale racja- to wielka ulga gdy wszystko skończone ;)

      Usuń